Rozhovor s Ironmanem Jakubem Otáhalem

Rozhovor s Jakubem Otáhalem – 01

Co je Ironman?

Ironman je jeden ze série dlouhých triatlonů, které pořádá World Triathlon Corporation (WTC). Skládá se z plavání na trase dlouhé 3,86 km, jízdy na kole (180,25 km) a maratonského běhu (42,2 km). Závod probíhá v uvedeném pořadí a bez jakékoli přestávky. Většina pořádaných závodů Ironman má přísný 17hodinový časový limit pro dokončení závodu, kdy závod začíná v 7:00, čas na dokončení plavecké části je 2 hodiny 20 minut, čas na cyklistickou část je do 17:30 a pro všechny, kteří chtějí svého Ironmana považovat za úspěšného, musí dokončit maraton do půlnoci (24:00) tj. do 17 hodin. Zdroj: Wikipedia.cz

Jak se na triatlonové závody připravuješ?

Soustavně, systematicky a komplexně. Mám na mysli celoroční každodenní přípravu. Vedle fyzické stránky a mentální přípravy hraje velkou roli i životospráva a dostatečná regenerace. U těchto ultra závodů jde především o zdraví. Triatlet tak musí citlivě a flexibilně reagovat na aktuální zpětnou vazbu, kterou mu jeho tělo průběžně dává. Na prvním místě je zdravé tělo a zdravý duch. To ovšem platí obecně pro každého sportovce, jen u ultra závodů to platí dvojnásob. Pro konkrétní představu jsem přípravu na závod Moraviaman (23. 6. 2018) zahájil v srpnu 2017. Mým cílem je oficiální závod světové série Ironmana a to 2019 IRONMAN Austria–Kärnten 7.7.2019. Můžu říci, že u mě je to dvouletá příprava, která zahrnuje 5–6 vícedenních soustředěních. Týdně to dělá v průměru 9–11 hodin intenzivního tréninku.

Který tréninkový i triatlonový sport Tě baví nejvíc a u kterého nejvíce „trpíš“?

Pro mě konkrétně bylo nové plavání a cyklistika. Plávání má zároveň regenerační aspekt a v závodu je první disciplínou. Bohužel u mě to je nejslabší disciplína ve srovnání s ostatními. Na druhou stranu má nejmenší vliv na konečný výsledek. Běh je poslední disciplína a po více jak 80 minutách ve vodě a 6 hodinách na kole, musíte najít sílu na maraton. Pokud závod, jak se říká „nesedne“, tak nejvíc bolí. Z toho můžu říct, že mojí oblíbenou disciplínou a tím i sportem je cyklistika. V této disciplíně můžete hodně získat, ale i ztratit. Na kolo jdete „zahřátý“ po plavání a musíte dojet 180 km tak, abyste měli sílu na maraton. Na kole jsem za posledních 12 měsíců dosáhnul největšího zlepšení i díky tomu, že jezdím seriál závodů Kolo pro život za tým Česká spořitelna Hobby D a po 12 závodech jsem se umístil na konečném 41. místě ve své kategorii.

Okolí Šestajovic patří mezi běžecké ráje. Trénuješ běh a kolo někde v okolí nebo úplně jinde?

Od května do října v tomto roce jsem jezdil denně do práce ze Šestajovic na Prahu 4 25 km. To celkem bez závodů dělá více jak 250 km týdně. Cesta trvá méně než hodinu, což při cestě do centra Prahy za současné dopravní situace v ranní špičce je rychleji než cesta autem nebo MHD. Taky moc rád běhám v Klánovickém lese společně s fenkou bígla Harley. Oblíbenou trasou je již tradiční trať Šestajovické Šestky. Rád běhám i jedenácti kilometrový okruh po obvodu Klánovického lesa, a to oběma směry.

Kolik závodů v sezóně absolvuješ?

Během roku absolvuji 1–2 závody dlouhého triatlonu, 2–3 závody středního triatlonu, 3–4 závodů „krátkých“ triatlonů a 20–25 plaveckých, cyklistických a běžeckých závodů včetně maratonů.

Rozhovor s Jakubem Otáhalem – 02

Je srovnatelný klasický triatlon s Ironmanem nebo se jedná o neporovnatelné zážitky? Který je Tvému srdci blíž?

Je to neporovnatelné. Jenom samotné postavení se na start každého dlouhého triatlonu je silným emočním zážitkem. Z vlastní zkušenosti vím, že samotné rozhodnutí se zkusit absolvovat už JE zážitkem. Závod Moraviaman je můj první absolvovaný dlouhý triatlon. Ten závod má úžasnou atmosféru a věřím, že se na tuto trať v budoucnu vrátím. Teď už taky vím, že to bude zase silný zážitek. Moc se těším na svůj první dlouhý triatlon oficiální série Ironman příští rok. A bude to zase nový silný zážitek i proto, že se zde může člověk porovnat se světovou konkurencí. Závody série Ironman se zpravidla konají v atraktivních lokalitách po celém světě, kde je kvalitní zážitek garantován jak pro závodníky, tak pro fanoušky.

Můj kamarád po absolvování Ironmana 3 dny nedokázal jíst pevnou stravu. Jak jsi na tom Ty? Bolí po závodech i jídlo? Pokud ne, co bolí nejvíc?

Já to mám naštěstí naopak. Já se po závodě nemůžu naopak dojíst. Žaludek po gelech zklidňuji plzeňským pivem 2–3 hodiny po závodě. Obecně platí, že každému funguje něco jiného. A co bolí nejvíc? Asi vstávání po delší době sezení nebo ležení. Na druhou stranu je člověk v takové euforii, že to vůbec nevadí. A opět zde obecně platí pravidlo, čím je člověk lépe připraven, tím doba regenerace je kratší.

Je třeba nějakého speciálního vybavení?

Bohužel ano. Na tak extrémní vzdálenosti hodně záleží na technice. Já jsem svůj první triatlon absolvoval s vypůjčeným kolem i neoprenem. Vyplatí se neukvapit a vyzkoušet vybavení, které vám „sedne“. Když se pak rozhodnete, že to je sport, u kterého chvíli vydržíte, tak se potom vyplatí investovat do triatlonového kola, plaveckého neoprenu a triatlonového oblečení, bot až po aerodynamickou cyklistickou helmu. Důležitou součástí „výbavy“ je i výživa.

Rozhovor s Jakubem Otáhalem – 03

Máš nějaké tréninkové a motivační tipy?

Za sebe můžu vřele doporučit cyklistické MTB závody pro celou rodinu seriálu Kolo pro život. Na internetu je mnoho motivačních i instruktážních videí. Základ je navštívit stránky České triatlonové asociace http://czechtriseries.cz. Na mě osobně divácky velice zapůsobil závod Challenge Prague v roce 2017, který jsem v roce 2018 úspěšně absolvoval. Nezbytnou součástí výbavy jsou i triatlonové hodinky, které jsou propojeny s aplikacemi GARMIN a STRAVA, kde si můžete plánovat tréninkové cíle a sdílet i tréninkové a závodní výsledky. Dostanete se tak do skupiny podobně naladěných jedinců.

Chystáš se v rámci T.J. Sokol založit nějakou tréninkovou skupinu?

Přemýšlel jsem o tom. Ale vzhledem k tomu, že trénink je velice časově náročný a v blízkém okolí Šestajovic není bazén, tak jsem tu myšlenku zatím nerealizoval. Byl bych moc rád, kdyby se časem ke mně přidali moji synové Viktor a Jáchym. Ale to bude záležet především na nich. Zatím se na mě zvědavě dívají a jezdí se mnou po vybraných závodech jako podpůrný tým. Ale i oni už za sebou mají závodní zkušenosti ze seriálu Kolo pro život.

Rozhovor s Jakubem Otáhalem – 04

Z úplně jiného soudku – jak sis užil největší sokolský svátek – XVI. Všesokolská slet?

Já osobně jsem si ho užil moc. Bylo to už poté, co jsem absolvoval vrchol mé sezóny Moraviamana a těsně před středním triatlonem PálavaRace. Slet jsme si užil z pozice cvičence na sletové ploše, tak i jako starosta T.J. Sokol Šestajovice s praporem při slavnostních nástupech, tak i jako hrdý divák z tribuny jako člen předsednictva ČOS ať už při průvodu Prahou, nebo při Sokol GALA v O2 Aréně nebo přímo na stadionu v EDENU. A dokonce jsem našel i prostor mezi secvičenými na plavecký trénink v bazénu na Slavii.

Co Tě čeká v novém roce 2019?

Já věřím, že jenom vše dobré. Moc se těším na svůj první „oficiální“ Ironman do Rakouska na začátku července. Na svůj druhý Challenge v Praze na konci července a na celou MTB sérii Kolo pro život 2019, kterou jsem si pro sebe přejmenoval na „Kolo o život“. Taky se moc těším na Tricamp s Petrem Vabrouškem v rakouských alpách.